Változáskezelés, és ami mögötte van

Ujlaki Kinga – Felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus kolléganőnk 4 részes cikksorozatával megkíséreljük áttekinteni a változás- és a krízis állapotokhoz köthető jelenségeket, folyamatot, az egyénben, valamint a csoportban tetten érthető hatásait.

Változáskezelés, és ami mögötte van

A lakás szalad, a gyerekek azon veszekednek, hogy kinek van éppen nagyobb szüksége laptopra a tanuláshoz, a párod most kezd bele a harmadik konferenciabeszélgetésbe, miközben te ebédet főzöl, matek leckét írsz és fél kézzel telefonon a munkahelyi e-mailjeidet válaszolod meg. Ismerős a helyzet? Na most épp krízisben vagy!

Ugyan különböző stresszhelyzetek szövik át az életünket, ahogy a példából is látszik a jelenlegi helyzet mégis más: intenzitása és kiszámíthatatlansága új kihívás elé állít minket. A világjárvány, mint ahogy azt egy váratlanul bekövetkező, nagy horderejű, külső eseményhez illik, felültetett minket egy olyan hullámra, melynek nem ismerjük sem a méretét, sem a kiterjedését, sem az erejét, csak száguldunk rajra.

Ez a megélésünk normális, hiszen a mindennapjaink olyan szituációk sorozatára fűződnek fel, amelyek

  • érzelmileg nem közömbösek számunkra (sikerül-e minden munkafeladatomat ellátnom, hogy lássák itthonról is tudok dolgozni, közben a gyerekek otthoni tanulását is koordinálni kell);
  • a régi, már bevált probléma-megoldási technikák nem vezetnek eredményre (nem küldhetem a tanárhoz oda a gyereket, hogy a magyarázza újra el neki a leckét); valamint
  • nem kikerülhető konfliktushelyzetet teremtetnek (a matekleckének meg kell lennie, ha a gyerekkel együtt mi is beledöglünk).

Ha ezekben a helyzetben minden erőforrásunkat (figyelem, racionális gondolkodás, érzelmi megküzdés) a kiutak megtalálására fordítjuk, akkor sikeresen megoldhatjuk a felmerülő konfliktushelyzeteket.

Amikor az eddig bevált szabályok és megoldások meghaladása nem történik meg és / vagy nem vezet eredményre – azaz nem teszünk meg minden szükséges lépést a matek feladatok elvégzésére vagy a tanár visszajelzése alapján erőfeszítéseink nem voltak elégségesek – már krízisről beszélhetünk.

Ha ez az állapot állandósul, és a krízishelyzetek elkezdenek halmozódni, mert a példánál maradva mégiscsak fizetésnélküli szabadságra küldenek a megrendelések visszaesése miatt, ezért kevesebb lesz a következő hónapokban a pénz is, és még a 70 éves Manci nénikénk is megbetegedett, akkor a problémák mellett a negatív érzések tömkelege is feladatot ad. A kiszolgáltatottság, a bizonytalanság, az akadályozottság, a tehetetlenség, a biztonságos világba vetett hit hiánya egymás után és egyszerre is megjelenhet. Nem, nem őrültünk meg, csak fordulóponthoz érkeztünk, melyet ilyen módon jelez számunkra a testünk.

Akár konfliktushelyzetről, akár krízisállapotról legyen szó, a célunk ugyanaz: az egyensúlyi állapot helyreállítása. Ha sikeresen alkalmazkodunk, és megértjük a 7. matematikát, sikerül alkalmi bevételre szert tennünk, és Manci néninek is beszereztük és eljuttattuk a gyógyszereket, akkor egy minőségileg jobb, harmonikusabb állapotba juthatunk. Ha nem, akkor rugalmatlanná és beszűkültté válhatunk.

A stressz-elméletekből tudjuk, hogy a minket ért megterhelések nem feltétlenül negatívak, hiszen fejlődhetünk, tanulhatunk általuk. Lehet, hogy az eseményeket megálltani nem tudjuk, de arról dönthetünk, mit kezdhetünk velük.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Copyright © 2022 skillon.hu, All rights reserved | Designed and Powered by Profitproject